Επιστήμονες προειδοποιούν: Το ηφαίστειο της Σαντορίνης θα εκραγεί ξανά

Έχει υποβληθεί σχέδιο στη Γενική Γραμματεία Πολιτικές Προστασίας, το οποίο μέχρι σήμερα δεν έχει υιοθετηθεί

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 27/10/2018 | 17:14

Επιστήμονες προειδοποιούν: Το ηφαίστειο της Σαντορίνης θα εκραγεί ξανά

Στη Σαντορίνη, μπροστά από το μαγευτικό τοπίο της Καλντέρας βρίσκεται η Νέα Καμένη (το πιο πρόσφατο τμήμα στεριάς που δημιουργήθηκε στη Μεσόγειο Θάλασσα), η οποία αχνοκαπνίζει και μυρίζει θειάφι. Το ηφαίστειο είναι ενεργό, όπως εξηγούν επιστήμονες του ΙΜΠΗΣ (Ινστιτούτο Μελέτης και Παρακολούθησης Ηφαιστείου Σαντορίνης) που παρακολουθούν τη δραστηριότητα στην περιοχή.

Ο Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής ακολούθησε την επιστημονική αποστολή από τα λιμάνι του Αθηνιού στο ηφαίστειο μαζί με τους κατοίκους του νησιού και ξένους τουρίστες.

Από την ώρα που οι επισκέπτες πατούν το πόδι τους στο σεληνιακό τοπίο αρχίζει η… βουτιά στην Ιστορία με οδηγό τον ηφαιστειολόγο, Γιώργη Βουγιουκλάκη, που ξέρει τη Νέα και την Παλιά Καμένη σχεδόν όπως το σπίτι του.

«Σας λέω με βεβαιότητα ότι κάποτε στο μέλλον το ηφαίστειο θα εκραγεί ξανά. Ωστόσο, δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας, γιατί θα το έχουμε προβλέψει πολύ νωρίτερα και θα έχουμε ενημερώσει. Θα είναι μία ελεγχόμενη κατάσταση, που μπορεί να έχει θετικά αποτελέσματα για το νησί, προσελκύοντας ακόμα και περισσότερους τουρίστες που θα θέλουν να δουν το φαινόμενο» εξηγεί ο Γ. Βουγιουκλάκης.

Η Νέα Καμένη, που άρχισε να δημιουργείται το 1570 είναι ήδη πόλος έλξης για Έλληνες και ξένους ταξιδιώτες.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες του ΙΜΠΗΣ, κανείς δεν πίστευε ότι το ηφαίστειο θα είχε ξανά δραστηριότητα, μέχρι την περίοδο 2011-2012, που στη διάρκεια λίγων μηνών καταγράφηκαν περισσότεροι από 1.000 σεισμοί.

«Ενώ μέχρι τότε η νέα Καμένη βυθιζόταν 6 χιλιοστά το χρόνο, από το 2011 ανέβηκε 13 εκατοστά και από το 2014 άρχισε να κατεβαίνει ξανά 6 χιλιοστά το χρόνο» εξηγεί ο καθηγητής Σεισμολογίας, Κώστας Παπαζάχος.

«Παρότι το 2011 το ηφαίστειο έφτασε στο όριο να εκραγεί, εξακολουθούμε να μην έχουμε ως χώρα σχέδιο έκτακτης ανάγκης για τα ηφαίστεια» σημειώνει ο ηφαιστειολόγος του ΙΓΜΕ, Γιώργης Βουγιουκλάκης, προσθέτοντας ότι το 2013 υποβλήθηκε σχέδιο στη Γενική Γραμματεία Πολιτικές Προστασίας, το οποίο μέχρι σήμερα δεν έχει υιοθετηθεί.

«Έχουμε πρόβλημα με τις κρατικές υπηρεσίες, η στήριξη στο έργο μας είναι ανύπαρκτη» σημειώνει ο καθηγητής Γεωλογίας του ΑΠΘ, Σπύρος Παυλίδης.

Η έκρηξη που αναμένεται τα επόμενα χρόνια θα είναι, σύμφωνα με τους επιστήμονες, διαχειρίσιμη, ωστόσο, οι υποδομές πρέπει να είναι έτοιμες.

«Αν χρειαζόταν σήμερα να εκκενωθεί το νησί από έκρηξη του ηφαιστείου, το λιμάνι του Αθηνιού δεν θα λειτουργούσε, ενώ λόγω της στάχτης, πιθανότητα ούτε αεροσκάφη θα μπορούσαν να προσγειωθούν. Ακόμα και δύο χρόνια πριν να προβλεφθεί μία έκρηξη δεν αρκούν για να φτιάξουμε υποδομές» λέει ο Κώστας Παπαζάχος.

Στην περιοχή του Μονόλιθου η νέα μαρίνα που σχεδιάζεται για την αποσυμφόρηση του λιμανιού βρίσκεται ακόμα στις μακέτες «Για τα λιμενικά έργα έχει εγκριθεί η περιβαλλοντική μελέτη και έχουμε πάρει έγκριση από την αρχαιολογική υπηρεσία. Στην Ελλάδα για να κάνουμε ένα καινούριο λιμάνι χρειαζόμαστε κατά μέσο όρο 14 χρόνια. Ενοχλούμε ξανά και ξανά τους υπουργού, αλλά όλα προχωρούν με ρυθμούς χελώνας» λέει ο δήμαρχος Θήρας, Νίκος Ζώρζος.

Βίντεο ντοκουμέντο: Οι πρώτες στιγμές της καθαρίστριας του ΚΑΤ μετά τη γέννα της σε τουαλέτα

Κόσμος Σήμερα
Το πρόωρο μωράκι βγήκε χθες από τη θερμοκοιτίδα μετά από μία εβδομάδα

«Βόμβα» από το κοινοβούλιο της Λιβύης:Απορρίπτει τη συμφωνία με την Τουρκία

Κόσμος Σήμερα
Λίγη ώρα αφότου ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών, Μεβλούτ Τσαβούσογλου, διεμήνυσε ότι υπογράφηκε μνημόνιο κατανόησης με τη Λιβύη

Τι θα γίνει εάν υπάρξει σύγκρουση Ελλάδας ‑ Τουρκίας

Η εκτίμηση Αποστολάκη

Ρέθυμνο: Αγριος ξυλοδαρμός 45χρονου εργαζόμενου σε μπαρ από ομάδα πέντε ατόμων

Κόσμος Σήμερα
Χτύπημα στο κεφάλι με σιδερένιο αντικείμενο

Ραγδαίες εξελίξεις: Νέο τουρκολιβυκό μνημόνιο

Η Άγκυρα πάει να «βάλει χέρι» στη λιβυκή ΑΟΖ

Τσεχία: Η κυβέρνηση καλεί τους πολίτες να εγκαταλείψουν τη Ρωσία

Κόσμος Σήμερα
Φόβοι για κλιμάκωση των συγκρούσεων

Κέρκυρα: Νεκρός 25χρονος οδηγός μηχανής από σύγκρουση με φορτηγό

Κόσμος Σήμερα
Το τροχαίο δυστύχημα σημειώθηκε το πρωί της Δευτέρας επί της επαρχιακής οδού Αφιώνα-Καββαδάδων, στην Κέρκυρα

Επίδομα θέρμανσης: Πότε ανοίγει το myθέρμανση και ποιοι θα λάβουν διπλό μπόνους

Κόσμος Σήμερα
Η πλατφόρμα myΘέρμανση της ΑΑΔΕ για την υποβολή αιτήσεων από τους δικαιούχους αναμένεται να ανοίξει σύντομα

Μύκονος: Καθαρίστριες έφαγαν παραισθησιογόνα σοκολατάκια και τα έβλεπαν όλα διπλά!

Αναζητούνται οι τουρίστες που έμεναν στη βίλα που καθάρισαν οι 5 γυναίκες