Επιστήμονες προειδοποιούν: Το ηφαίστειο της Σαντορίνης θα εκραγεί ξανά

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 27/10/2018 | 17:14

Επιστήμονες προειδοποιούν: Το ηφαίστειο της Σαντορίνης θα εκραγεί ξανά

Στη Σαντορίνη, μπροστά από το μαγευτικό τοπίο της Καλντέρας βρίσκεται η Νέα Καμένη (το πιο πρόσφατο τμήμα στεριάς που δημιουργήθηκε στη Μεσόγειο Θάλασσα), η οποία αχνοκαπνίζει και μυρίζει θειάφι. Το ηφαίστειο είναι ενεργό, όπως εξηγούν επιστήμονες του ΙΜΠΗΣ (Ινστιτούτο Μελέτης και Παρακολούθησης Ηφαιστείου Σαντορίνης) που παρακολουθούν τη δραστηριότητα στην περιοχή.

Ο Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής ακολούθησε την επιστημονική αποστολή από τα λιμάνι του Αθηνιού στο ηφαίστειο μαζί με τους κατοίκους του νησιού και ξένους τουρίστες.

Από την ώρα που οι επισκέπτες πατούν το πόδι τους στο σεληνιακό τοπίο αρχίζει η… βουτιά στην Ιστορία με οδηγό τον ηφαιστειολόγο, Γιώργη Βουγιουκλάκη, που ξέρει τη Νέα και την Παλιά Καμένη σχεδόν όπως το σπίτι του.

«Σας λέω με βεβαιότητα ότι κάποτε στο μέλλον το ηφαίστειο θα εκραγεί ξανά. Ωστόσο, δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας, γιατί θα το έχουμε προβλέψει πολύ νωρίτερα και θα έχουμε ενημερώσει. Θα είναι μία ελεγχόμενη κατάσταση, που μπορεί να έχει θετικά αποτελέσματα για το νησί, προσελκύοντας ακόμα και περισσότερους τουρίστες που θα θέλουν να δουν το φαινόμενο» εξηγεί ο Γ. Βουγιουκλάκης.

Η Νέα Καμένη, που άρχισε να δημιουργείται το 1570 είναι ήδη πόλος έλξης για Έλληνες και ξένους ταξιδιώτες.

Σύμφωνα με τους επιστήμονες του ΙΜΠΗΣ, κανείς δεν πίστευε ότι το ηφαίστειο θα είχε ξανά δραστηριότητα, μέχρι την περίοδο 2011-2012, που στη διάρκεια λίγων μηνών καταγράφηκαν περισσότεροι από 1.000 σεισμοί.

«Ενώ μέχρι τότε η νέα Καμένη βυθιζόταν 6 χιλιοστά το χρόνο, από το 2011 ανέβηκε 13 εκατοστά και από το 2014 άρχισε να κατεβαίνει ξανά 6 χιλιοστά το χρόνο» εξηγεί ο καθηγητής Σεισμολογίας, Κώστας Παπαζάχος.

«Παρότι το 2011 το ηφαίστειο έφτασε στο όριο να εκραγεί, εξακολουθούμε να μην έχουμε ως χώρα σχέδιο έκτακτης ανάγκης για τα ηφαίστεια» σημειώνει ο ηφαιστειολόγος του ΙΓΜΕ, Γιώργης Βουγιουκλάκης, προσθέτοντας ότι το 2013 υποβλήθηκε σχέδιο στη Γενική Γραμματεία Πολιτικές Προστασίας, το οποίο μέχρι σήμερα δεν έχει υιοθετηθεί.

«Έχουμε πρόβλημα με τις κρατικές υπηρεσίες, η στήριξη στο έργο μας είναι ανύπαρκτη» σημειώνει ο καθηγητής Γεωλογίας του ΑΠΘ, Σπύρος Παυλίδης.

Η έκρηξη που αναμένεται τα επόμενα χρόνια θα είναι, σύμφωνα με τους επιστήμονες, διαχειρίσιμη, ωστόσο, οι υποδομές πρέπει να είναι έτοιμες.

«Αν χρειαζόταν σήμερα να εκκενωθεί το νησί από έκρηξη του ηφαιστείου, το λιμάνι του Αθηνιού δεν θα λειτουργούσε, ενώ λόγω της στάχτης, πιθανότητα ούτε αεροσκάφη θα μπορούσαν να προσγειωθούν. Ακόμα και δύο χρόνια πριν να προβλεφθεί μία έκρηξη δεν αρκούν για να φτιάξουμε υποδομές» λέει ο Κώστας Παπαζάχος.

Στην περιοχή του Μονόλιθου η νέα μαρίνα που σχεδιάζεται για την αποσυμφόρηση του λιμανιού βρίσκεται ακόμα στις μακέτες «Για τα λιμενικά έργα έχει εγκριθεί η περιβαλλοντική μελέτη και έχουμε πάρει έγκριση από την αρχαιολογική υπηρεσία. Στην Ελλάδα για να κάνουμε ένα καινούριο λιμάνι χρειαζόμαστε κατά μέσο όρο 14 χρόνια. Ενοχλούμε ξανά και ξανά τους υπουργού, αλλά όλα προχωρούν με ρυθμούς χελώνας» λέει ο δήμαρχος Θήρας, Νίκος Ζώρζος.

Εξάρχεια: Επίθεση σε διμοιρία των ΜΑΤ στη Χαριλάου Τρικούπη

Κόσμος Σήμερα
Επίθεση από αγνώστους δέχθηκε διμοιρία των ΜΑΤ στη Χαριλάου Τρικούπη, στα Εξάρχεια. Σύμφωνα με μάρτυρες, έπεσαν πολλες κρότου-λαμψης στην συμβολή των οδών Τζωρτζ & Σολωμου, ενώ στην Εμμανουήλ Μπενάκη έγινε πετροπόλεμος, με τις αστυνομικές δυνάμεις να απαντούν με εκτεταμένη χρήση χημικών

Χριστουγεννιάτικο εφάπαξ 600 ευρώ στους ένστολους

Κόσμος Σήμερα
Τη χορήγηση εφάπαξ ενίσχυσης ύψους 600 ευρώ σε όλους τους ένστολους της ΕΛ.ΑΣ. και του Λιμενικού Σώματος μέσα στον Δεκέμβριο ανακοίνωσε απ' την Τρίπολη ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Βίντεο ντοκουμέντο ‑ Η στιγμή που ο 16χρονος Ρομά φεύγει από το βενζινάδικο στη Θεσσαλονίκη

Κόσμος Σήμερα
Στη δημοσιότητα δόθηκε βίντεο από τις κάμερες ασφαλείας του βενζινάδικου στην οδό Μοναστηρίου, στη Θεσσαλονίκη, όπου φαίνεται η στιγμή που ο 16χρονος φεύγει από το σημείο, ενώ δεν έχει πληρώσει.

Ολυμπιακός – Παναθηναϊκός: Επεισόδια με μολότοφ έξω από το ΣΕΦ

Κόσμος Σήμερα
Περίπου 100 άτομα που είχαν συγκεντρωθεί εκεί ξεκίνησαν να πετούν πέτρες και μολότοφ προς τις δυνάμεις των ΜΑΤ που βρίσκονταν στον χώρο λόγω και του ντέρμπι Ολυμπιακός – Παναθηναϊκός για τη Basket League.

Ξέσπασμα βίας από Ρομά στη Θεσσαλονίκη

Κόσμος Σήμερα
Φίλοι και συγγενείς του 16χρονου βάζουν φωτιές σε κάδους, φωνάζοντας συνθήματα κατά της αστυνομίας

Ληστεία στην Αργυρούπολη: Ποιος είναι ο 53χρονος συνταγματάρχης

Κόσμος Σήμερα
Απείλησε τους υπαλλήλους υποκαταστήματος τράπεζας ότι θα βγάλει την περόνη από τη χειροβομβίδα

Εισαγγελική παρέμβαση για τη φονική έκρηξη σε σχολείο στις Σέρρες

Κόσμος Σήμερα
Από βαριές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις ο θάνατος του 11χρονου στην έκρηξη σε σχολείο

ΟΗΕ: Ένας στους πέντε παγκοσμίως έχει υποστεί βία ή παρενόχληση στον εργασιακό χώρο

Κόσμος Σήμερα
Περισσότεροι από ένας στους πέντε ανθρώπους έχουν υποστεί κάποιου είδους βία ή παρενόχληση στον χώρο εργασίας τους σε όλον τον κόσμο και σχεδόν τα μισά θύματα δεν το κατήγγειλαν, σύμφωνα με μια έρευνα που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα από τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας (ΔΟΕ) του ΟΗΕ.

Η Mastercard ανακοινώνει τη στρατηγική της συνεργασία με τη Skroutz

Κόσμος Σήμερα
Η Mastercard και η Skroutz ανακοινώνουν τη στρατηγική συνεργασία τους, η οποία έχει στόχο την παροχή μοναδικών προνομίων στους κατόχους καρτών Mastercard, προσφέροντάς τους ακόμα περισσότερες δυνατότητες για τις αγορές τους στο Νο 1 marketplace στην Ελλάδα.

Νοσοκομείο Σερρών: Ο 11χρονος έφτασε νεκρός

Κόσμος Σήμερα
Ανακοίνωση σχετικά με το τραγικό συμβάν σε σχολείο των Σερρών εξέδωσε το Γενικό Νοσοκομείο της πόλης.

Ρωσία: Ο Πούτιν υπέγραψε νόμο που απαγορεύει την «προπαγάνδα ΛΟΑΤΚΙ»

Κόσμος Σήμερα
Προβλέπει βαρύ πρόστιμο σε οποιονδήποτε διαδίδει πληροφορίες που θεωρούνται προσπάθεια για την προώθηση της ομοφυλοφιλίας

Ληστεία στην Αργυρούπολη: «Έχω μπλέξει με τοκογλύφους»

Κόσμος Σήμερα
Εν ενεργεία συνταγματάρχης είναι ο δράστης της ληστείας που σημειώθηκε το πρωί της Δευτέρας 5 Δεκεμβρίου σε υποκατάστημα τράπεζας στην Αργυρούπολη.