LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Ο θεότρελος τρόπος που ξεκίνησαν να φτιάχνουν μετρό στην Θεσσαλονίκη πριν 30 χρόνια

Η «Τρύπα του Κούβελα» και τα προβλήματα που δημιούργησε

Δημοσίευση 31/3/2017 | 00:23

Ο θεότρελος τρόπος που ξεκίνησαν να φτιάχνουν μετρό στην Θεσσαλονίκη πριν 30 χρόνια

Οι συζητήσεις για το μετρό της Θεσσαλονίκης πάνε πολλές δεκαετίες πίσω, με τις πρώτες αναφορές να ανάγονται στο 1918!

Μελέτες έγιναν και την δεκαετία του '60, όμως η πρωτοβουλία για την κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης ανήκει στον Κωνσταντίνο Πυλαρινό, που ως νομάρχης είχε καταφέρει να περιληφθεί στον προϋπολογισμό του 1976 κωδικός που ανέφερε: Μετρό Θεσσαλονίκης.

Ωστόσο, η πρώτη απόπειρα κατασκευής μετρό στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε την τριετία 1986-1989, επί δημαρχίας Σωτήρη Κούβελα, με τρόπο παράδοξο....

Σύμφωνα με το τότε εγχείρημα του Δημάρχου, δίχως κανέναν σχεδιασμό από το αρμόδειο υπουργείο (άλλωστε ο ίδιος βρισκόταν σε μεγάλη κόντρα με την τότε κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ)το σχέδιο περιελάμβανε την χάραξη του υπόγειου σιδηροδρόμου κάτω από το οδόστρωμα της οδού Εγνατίας, αρχικά στο τμήμα μεταξύ της οδού Καυταντζόγλου και της Πλατείας Δημοκρατίας.

Το πρώτο τμήμα της κατασκευής ξεκίνησε στο τμήμα μεταξύ Πλατείας Συντριβανίου και της Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων. Έτσι, η κυκλοφορία στην οδό Εγνατία περιορίστηκε σε δυο λωρίδες ανά κατεύθυνση, ενώ ξηλώθηκε η νησίδα στο συγκεκριμένο τμήμα (γι' αυτόν τον λόγο δεν υπάρχει νησίδα στο τμήμα ανατολικά της 3ης Σεπτεμβρίου). Η κατασκευή έγινε δια της μεθόδου της εκσκαφής του εδάφους και της κατασκευής σήραγγας με τοποθέτηση μεταλλικών δοκών και οπλισμένου σκυροδέματος. Προχώρησε με αργούς ρυθμούς για περίπου δύο χρόνια, λόγω της δυσκολίας χρηματοδότησής της, ενώ λίγο πριν εγκαταλείψει το αξίωμα του Δημάρχου, ο Σωτήρης Κούβελας όρισε ως φορέα χρηματοδότησης τη νεοϊδρυθείσα Δημοτική Τηλεόραση Θεσσαλονίκης, TV 100, η οποία δεν κατάφερε να διαθέσει πόρους για το έργο.

Η κατασκευή αυτή, που ονομάστηκε από τους Θεσσαλονικείς «τρύπα του Κούβελα», κρίθηκε άσκοπη από το νέο σχεδιασμό του μετρό ενώ ο ίδιος ο τότε φορέας υλοποίησης του έργου, Δήμος Θεσσαλονίκης, χαρακτηρίζει τη συγκεκριμένη περίοδο απλώς «σχεδιασμό του μετρό». Παράλληλα, λόγω της ύπαρξης της σήραγγας αυξήθηκε η στάθμη των υδάτων στα θεμέλια της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, στα οποία εντοπίστηκε σκουριά. Από τότε λειτουργούν καθημερινά αντλίες που απομακρύνουν τα νερά.

Ο Σωτήρης Κούβελας, ερωτόμενος για το έργο πριν λίγα χρόνια απάντησε πως "το σχεδιάσαμε τότε, ως ένα ελαφρύ μετρό ή καλύτερα ως υπόγειο τραμ. Αυτό το έργο ήταν πολύ φθηνότερο, γινόταν γρηγορότερα και εξυπηρετούσε άριστα τους Θεσσαλονικείς. Οι Θεσσαλονικείς δεν χρειάζονται ένα μετρό 30 μέτρα κάτω από τη γη, δεν είναι Παρίσι εδώ, δεν γεννηθήκαμε με μετρό, έπρεπε να γίνει ένα πολύ φθηνότερο μετρό".

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η γέφυρα για την τέλεια selfie που φτιάχτηκε για ερωτευμένα ζευγάρια

Ωραίες Εικόνες 20.04.2024
Έχει ένα κενό 30 εκατοστών που δεν επιτρέπει αυτοκίνητα

Η γιαγιά της Helena Bonham Carter ήταν διάσημο ιστορικό πρόσωπο, εξίσου περίεργο και εκκεντρικό

Άνθρωποι 20.04.2024
Η cool πρόγονος της ηθοποιού είχε υψηλές γνωριμίες

Ο δολοφόνος που σκότωνε ερωτευμένα ζευγαράκια, και δεν πιάστηκε ποτέ

Άνθρωποι 20.04.2024
O Ζόντιακ ήταν ένας κατά συρροήν δολοφόνος, που έδρασε στην ευρύτερη περιοχή της βόρειας Καλιφόρνια

Γιατί οι Ιάπωνες σερβιτόροι δεν παίρνουν φιλοδωρήματα

ΝΕΑ 20.04.2024
Πότε είναι ΟΚ να αφήσετε φιλοδώρημα στην Ιαπωνία

H γυναίκα που έγινε διάσημη ως η πιο ευέλικτη αθλήτρια όλων των εποχών

Άνθρωποι 20.04.2024
Lottie Dod, αθλήτρια και πέντε φορές πρωταθλήτρια του Wimbledon

Οι μαύρες χήρες του Λίβερπουλ: H ιστορία των πανούργων γυναικών

Ιστορικά 20.04.2024
Η μία δεν δίστασε να σκοτώσει το παιδί της

Πού πήγαν μετά θάνατον ο Αδάμ και η Εύα; Η ερώτηση που δεν απαντά η Βίβλος

Ιστορικά Χτες
Υπάρχει όντως ένα ερώτημα εδώ που δεν έχει ξεκάθαρη απάντηση

Το υγρό που θα αντικαταστήσει τη βενζίνη και το έχουμε όλοι στα σπίτια μας

Τεχνολογία Χτες
Οι προσπάθειες που γίνονται από τους κατασκευαστές οχημάτων