LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Όταν μια ανακοίνωση ξεσήκωσε ένα ολόκληρο θέατρο της Αθήνας

Κάτι που σήμερα μοιάζει αυτονόητο

Δημοσίευση 16/10/2018 | 00:02

Όταν μια ανακοίνωση ξεσήκωσε ένα ολόκληρο θέατρο της Αθήνας

Μπορεί εδώ και δεκαετίες οι γυναίκες να κυριαρχούν στον χώρο του θεάματος και στις Τέχνες, και χώροι όπως το Θέατρο να απαρτίζονται από αμέτρητες πρωταγωνίστιες που άφησαν το στίγμα τους, όμως τα πράγματα δεν ήταν πάντα έτσι.

Ήταν το 1840 όταν ο ντελάλης στους δρόμους της Αθήνας φώναζε «…Τρέξατε, τρέξατε, απόψε στο θέατρο το ρόλο της γυναίκας θα παίξει αληθινή γυναίκα…».  Οι Αθηναίοι σταυροκοπιόντουσαν και οι καθώς πρέπει κυρίες και δεσποινίδες έκλειναν τα αυτιά τους για να μην το ακούσουν.

Την ίδια εποχή, περίπου, η ιταλίδα ηθοποιός του μελοδράματος, Ρίτα Μπάσο, ξεσήκωνε το ανδρικό κοινό της Αθήνας. Η Μπάσο ήταν πρώτη γυναίκα που αντίκριζαν οι Αθηναίοι και άφηναν περιουσίες στα πόδια της. Αυτά είδε η Ηπειρωτοπούλα Αικατερίνη Παναγιώτου και πείστικε να βγει στο σανίδι παρά τις στενόμυαλες αντιλήψεις της εποχής της.

Η Παναγιώτου υπήρξε η πρώτη ελληνίδα επαγγελματίας ηθοποιός. Πριν βγει στο θέατρο εργαζόταν ως κορδελιάστρα, αλλά το Νοέμβριο του 1840 πείστηκε από τη Φιλοδραματική Εταιρεία που ζητούσε «κοράσια κόσμια και ευειδή» για τις ανάγκες της παράστασης της πεντάπρακτης τραγωδίας «Αριστόδημος» του Ιταλού δραματουργού Μόντι.

Και παρά τις αντιδράσεις στο άκουσμα της συμμετοχής της στην παράσταση, η ελληνική περιέργεια υπερνίκησε κάθε άλλη αντίσταση, όπως πάντα. Ο θεατρικός συγγραφέας και ιστορικός του θεάτρου Ν.Ι.Λάσκαρης αναφέρει ότι «προς μεγάλην έκπληξιν των Αθηναίων, οίτινες μόλις έμαθαν ότι θα εμφανισθεί γυνή ηθοποιός, κατέκλυσαν το θέατρον, το οποίο παρ’ ολίγον να καταρρεύσσει εκ της συρροής».

Η Παναγιώτου εργάστηκε μόνο τέσσερα χρόνια ως ηθοποιός και στη συνέχεια αποχώρησε απογοητευμένη.

Πάντως ως πρωταγωνίστρια της «Εταιρείας του εν Αθήναις Θεάτρου» πληρωνόταν με το αστρονομικό ποσό των 50 δραχμών μηνιαίως. Ίσως γι αυτό, μόλις το 1842 εμφανίστηκε η δεύτερη επαγγελματίας ηθοποιός, η Αθηνά Φαρμάκη και στη συνέχεια ακολούθησαν η Μαριγώ Δευτερίδη και η Μαριγώ Δομεστίνη. 

Πριν την Παναγιώτη υπήρξαν ορισμένες ακόμα γυναίκες ηθοποιοί, αλλά όλες σε υπόδουλες περιοχές και σε ερασιτεχνικούς θιάσους.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Δημήτρης Παπανώτας, από τις εκπομπές lifestyle ως το ΣΥΡΙΖΑ

Άνθρωποι 18.04.2024
Εκτός ευρωψηφοδελτίου ΣΥΡΙΖΑ μένει τελικά ο Δημήτρης Παπανώτας

5 από τις πιο ακριβές φωτογραφίες που πουλήθηκαν ποτέ

ΝΕΑ 18.04.2024
Κάποιες μετρούν πάνε από έναν αιώνα ζωής

«Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι είναι Θεός» : O Πρωθυπουργός της Ινδίας έχει φανατικό κοινό

Άνθρωποι 18.04.2024
Γιος ενός πωλητή τσαγιού σε μια μικρή πόλη στο Γκουτζαράτ

Η προέλευση και ο μύθος γύρω από το «κακό μάτι»

Ιστορικά 18.04.2024
Από που ξεκίνησε και γιατί είναι μπλε το φυλαχτό

Ποιοι Έλληνες celebrities θα είναι υποψήφιοι στις Ευρωεκλογές

Άνθρωποι Χτες
ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ έχουν βάλει στα ψηφοδέλτιά τους πολλά γνωστά ονόματα

Η ανθρωπότητα έχει μόνο δύο χρόνια «για να σώσει τον πλανήτη»

Τεχνολογία Χτες
O πλανήτης μας αντιμετωπίζει μη αναστρέψιμη ζημιά

Η ιστορία του Παλιού Χρηματιστηρίου της Κοπεγχάγης που κάηκε ολοσχερώς

Αρχιτεκτονική Χτες
Στις φλόγες 400 χρόνια πολιτιστικής κληρονομιάς

Οι τρομακτικοί τρόποι που ο στρατός των ΗΠΑ χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη

ΝΕΑ Χτες
Τα σενάρια μπορεί να γίνουν πραγματικά τρομακτικά

Πώς η κλιματική κρίση μεγαλώνει την ανισότητα των φύλων

Τεχνολογία Χτες
Οι γυναίκες και τα κορίτσια περνούν ακόμα πιο δύσκολα

Το παγκόσμιο απόθεμα εμβολίου κατά της χολέρας έχει εξαφανιστεί ενώ τα κρούσματα εξαπλώνονται

Τεχνολογία Προχτές
Η ανάγκη για εμβόλια και οι περιορισμένοι πόροι

Ο μαραθώνιος που ξεμπρόστιασε το νικητή του αγώνα

ΝΕΑ Προχτές
Αυτός είναι αναμφίβολα ο πιο ντροπιαστικός τίτλος στην καριέρα του νικητή