LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Άνοδο παρουσιάζει η αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου

Τι δείχνουν τα στοιχεία του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών

Δημοσίευση 5/12/2016 | 13:26

Άνοδο παρουσιάζει η αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου

Ανοδική τάση αλλά και ωριμότητα εμφανίζει η αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου με τον Έλληνα καταναλωτή να κάνει αισθητή την παρουσία του στον χώρο. Τα παραπάνω συμπεράσματα προκύπτουν από τα αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας ηλεκτρονικού εμπορίου που πραγματοποιεί τα τελευταία οκτώ χρόνια το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, με την συμμετοχή 1910 Ελλήνων online καταναλωτών.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η αύξηση γενικά των online αγορών το 2016 επαληθεύεται από το γεγονός ότι 1/10 online αγοραστές άρχισε τις αγορές του το 2016 και από την αύξηση των μεθοδικών/ώριμων Ελλήνων online αγοραστών αφού το 29% των online καταναλωτών πραγματοποιεί πάνω από το 50% των συνολικών αγορών τους ψηφιακά, όταν τα αντίστοιχα ποσοστά ήταν για το 2015 στο 25% και το 2014 στο 9%.

Επίσης, το 2016 συνεχίζεται η τάση αύξησης των αγορών από τα ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα, αφού 6/10 έκανε πάνω από το 80% των online αγορών του από τα τοπικά eshops ενώ πέρυσι ήταν 5/10 καταναλωτές. Αυτή η αύξηση εξηγείται λόγω των capital controls αλλά και την δυναμική λειτουργία χιλιάδων τοπικών ηλεκτρονικών καταστημάτων σε όλες πλέον τις κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών. Βέβαια οι Έλληνες συνεχίζουν να έχουν από τα υψηλότερα ποσοστά αγορών σε όλη της Ευρώπη από eshops του εξωτερικού στα επίπεδα περίπου του 30%.

Παρά το γεγονός ότι η αντικαταβολή παραμένει ακόμη ο πιο δημοφιλής τρόπος πληρωμής με το 56% των online καταναλωτών συνήθως να την προτιμά, η χρεωστική κάρτα χρησιμοποιείται πλέον συχνά από 1/2 online καταναλωτές (συγκεκριμένα το 51% την χρησιμοποιεί συχνά από 44% που ήταν προ capital controls το 2014).

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, σημαντική είναι αντίστοιχα η μείωση της συχνής χρήσης του PayPal στο 15%. Τα παραπάνω σχετίζονται άμεσα με την αύξηση των συναλλαγών ηλεκτρονικής τραπεζικής με χαρακτηριστικό παράδειγμα την πληρωμή οφειλών προ το δημόσιο που γίνεται ψηφιακά πλέον συστηματικά από το 63% των online καταναλωτικών (σε σχέση με το 50% προ capital control).

Οι πέντε πιο δημοφιλείς κατηγορίες για τις online αγορές παραμένουν οι ίδιες με αυτές του 2015. Στην πρώτη θέση με 84% των online αγοραστών να δηλώνουν ότι αγόρασαν το πρώτο 9μηνο 2016 ταξιδιωτικές υπηρεσίες (π.χ. εισιτήρια), το 70% διαμονή σε καταλύματα (π.χ. ξενοδοχεία), το 69% εξαρτήματα και περιφερειακό εξοπλισμό, το 69% εισιτήρια για εκδηλώσεις και το 62% είδη ένδυσης και υπόδησης.

Γενικά όμως υπάρχει μία αύξηση 5% κατά μέσο ότι στις κατηγορίες που αγοράζουν οι online καταναλωτές με την μεγαλύτερη αύξηση +10% στις παραγγελίες έτοιμου φαγητού (έχουν εμφανιστεί δυναμικές ηλεκτρονικές αγορές και καινοτόμες υπηρεσίες παράδοσης), +9% στην πληρωμή λογαριασμών (λόγω capital controls αλλά και νέων υπηρεσιών πληρωμών όπως ψηφιακό πορτοφόλι), +7% στην αγοράς/ενοικίαση αυτοκινήτου, +6% στα είδη λιανεμπορίου (φέτος λειτούργησαν τρία νέα online σούπερ-μάρκετ με σημαντικές προσφορές και έξτρα υπηρεσίες πληροφόρησης/παράδοσης).

Οι τιμές και προσφορές παραμένουν οι κύριοι λόγοι για να πραγματοποιούν οι Έλληνες τις online αγορές, που σχετίζεται βέβαια με την οικονομική κρίση, την μείωση αξίας του συνολικού «καλαθιού» αγορών και την «εκπαίδευση» των καταναλωτών στις προσφορές από τα μεγάλα φυσικά πολυκαταστήματα/αλυσίδες. Συγκεκριμένα στους λόγους που πραγματοποιούν online αγορές αναφέρουν την εύρεση καλύτερων τιμών (73%), την άμεση σύγκριση προϊόντων (55%) και την εύρεση προσφορών (42%). Αύξηση σημειώνουν επίσης οι λόγοι που σχετίζονται με την ποικιλία προϊόντων, όπως με την εύρεση προϊόντων που δεν υπάρχουν στα φυσικά καταστήματα (46%) και την μεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων (37%).

Αυτοί οι λόγοι σχετίζονται βέβαια και με το γενικό de-stocking που λαμβάνει χώρα στα μικρά φυσικά καταστήματα λόγω cash-flow προβλημάτων. Το κυνήγι προσφορών και τιμών επηρεάζει αρνητικά την εμπιστοσύνη των online καταναλωτών αφού 3/10 δηλώνουν ότι μέσα στην χρονιά αγόρασαν από ένα eshop και δεν επέστρεψαν ξανά για αγορές.

Επιβεβαιώνεται επίσης η πολυκαναλική τάση των τελευταίων δύο ετών και η δύναμη των ψηφιακών μέσων ακόμη και στις φυσικές αγορές, αφού για τους online καταναλωτές το 1/3 των συνολικών τους αγορών σε φυσικά καταστήματα το πραγματοποιούν αφού κάνουν έρευνα στο Internet και στις υπηρεσίες σύγκρισης προϊόντων/τιμών. Υπάρχει όμως και το αντίθετο φαινόμενο με 1/6 των συνολικών online αγορών να πραγματοποιείται αφού έγινε πρώτα επίσκεψη σε φυσικό κατάστημα.

Η τάση με τις κάρτες πιστότητας αρχίζει και εμφανίζεται και στον ψηφιακό κόσμο με το 30% να επιλέγουν συνήθως eshops που προσφέρουν πόντους επιβράβευσης και το 26% να τους χρησιμοποιούν πολύ συχνά. Παρ όλα αυτά αυτοί οι online καταναλωτές είναι αρκετά επιφυλακτικοί (4/10 θεωρούν ότι δεν τους προσδίδουν μεγάλη αξία) έως αρνητικοί από αυτή την εμπειρία (3/10 δεν τους έχουν εξαργυρώσει ποτέ), ενώ έχουν προτάσεις για την καλυτέρευση των υπηρεσιών αυτών (6/10 επιθυμούν να εξαργυρώσουν τους πόντους σε μορφή έκπτωσης σε επόμενη αγορά ενώ 4/10 να τους εξαργυρώσουν σε συνεργαζόμενα καταστήματα).

Οι 9/10 πλέον online καταναλωτές έχουν καθημερινά πρόσβαση στο Internet μέσω του κινητού τους, ενώ 8/10 μέσω του φορητού Η/Υ, 7/10 μέσω του tablet και μόνο 6/10 μέσω του σταθερού H/Y. Το κινητό πλέον εδραιώνεται ως ψηφιακό μέσο και για σημαντικές ψηφιακές συναλλαγές για τους online καταναλωτές αφού 1/4 το χρησιμοποιεί καθημερινά/συχνά για online banking, 1/5 για αναζήτηση προσφορών, 1/5 για χρήση mobile εφαρμογών των εταιριών (προμηθευτών ή λιανεμπόρων) και 1/6 για αναζήτησή τιμών ενώ βρίσκονται ήδη σε φυσικό κατάστημα.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Καιρός: Χάρτες με τις περιοχές που θα επηρεαστούν από την κακοκαιρία

Καιρός 18.04.2024
Πού υπάρχει κίνδυνος για πλημμύρες

Νέο βίντεο – ντοκουμέντο από τη γυναικοκτονία στους Αγίους Αναργύρους

Ελλάδα 18.04.2024
Χρειάστηκαν 14 δευτερόλεπτα από την άφιξη του δράστη μέχρι την επίθεση

Τουρκία: Σεισμός 5,6 Ρίχτερ κοντά στην Αγκυρα

Κόσμος 18.04.2024
Η σεισμική δόνηση ταρακούνησε περισσότερο τις πόλεις Τοκάτ και Σεβάστεια, οι οποίες βρίσκονται στην κεντρική Τουρκία

Το βίντεο – ντοκουμέντο που έφερε την ανατροπή στην υπόθεση του θανάτου του Γερμανού στην Κρήτη

Ελλάδα 18.04.2024
Ο Γερμανός είχε στην κατοχή του 100.000 ευρώ από σπίτι που είχε πουλήσει στη Γερμανία

Καιρός: SOS για Θεσσαλία από Τσατραφύλλια ‑ Σε λιγότερο από 20 ώρες θα πέσει το νερό που πέφτει σε τρεις μήνες

Καιρός 18.04.2024
Θα πέσει μεγάλη ποσότητα νερού - Καταιγίδες και ισχυροί άνεμοι έως το Σάββατο

Τροχαίο ατύχημα στη Βασιλίσσης Σοφίας – Ένας τραυματίας

Ελλάδα 18.04.2024
Από το τροχαίο προήλθε ο τραυματισμός ενός άνδρα.

Πότε κάνουν «πρεμιέρα» τα εορταστικά «καλάθια» του Πάσχα

Ελλάδα 18.04.2024
Πόσο θα διαρκέσουν και τι περιλαμβάνουν

Θεσσαλονίκη: Στο αυτόφωρο εν διαστάσει ζευγάρι αστυνομικών

Ελλάδα 18.04.2024
Θεσσαλονίκη: Κατέληξαν στο δικαστήριο έπειτα από εκατέρωθεν καταγγελίες

Ο αντικαταστάτης του Δημήτρη Παπανώτα στο ευρωψηφοδέλτιο του ΣΥΡΙΖΑ

Πολιτική 18.04.2024
Ραγδαίες είναι οι εξελίξεις στον ΣΥΡΙΖΑ μετά την αποπομπή του Δημήτρη Παπανώτα

Η αντίδραση του Δημήτρη Παπανώτα μετά την αποπομπή από το ευρωψηφοδέλτιο

Ελλάδα 18.04.2024
«Τους είπα να παραιτηθώ, μου είπαν όχι, λυπάμαι με τον τρόπο σκέψης τους»

Φρουροί Επανάστασης: Έχουμε εντοπίσει τις πυρηνικές εγκαταστάσεις του Ισραήλ, είμαστε με το χέρι στη σκανδάλη

Κόσμος 18.04.2024
Οι απειλές του Ισραήλ ίσως οδηγήσουν σε αναθεώρηση του πυρηνικού μας δόγματος, λέει η Τεχεράνη