E-Agenda

Η Εποχή του Διαστήματος: Ηλεκτρική και Ηλεκτρονική Τέχνη στην Eλλάδα 1957‑1989

Ομαδική έκθεση στο Ρομάντσο

Δημοσίευση 12/6/2017 | 18:28

Σχολιάστε
Η Εποχή του Διαστήματος: Ηλεκτρική και Ηλεκτρονική Τέχνη στην Eλλάδα 1957‑1989
ΑΘΗΝΑ - Ρομάντσο
Αναξαγόρα 3-5, Αθήνα, Tηλέφωνο: 2167003325
www.romantso.gr
Ημερομηνίες: από 22/6/2017 έως 10/9/2017
ΙΟΥΝ 2017
ΔE ΤΡ ΤΕ ΠΕ ΠΑ ΣΑ ΚΥ
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
ΙΟΥΛ 2017
ΔE ΤΡ ΤΕ ΠΕ ΠΑ ΣΑ ΚΥ
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ΑΥΓ 2017
ΔE ΤΡ ΤΕ ΠΕ ΠΑ ΣΑ ΚΥ
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
ΣΕΠΤ 2017
ΔE ΤΡ ΤΕ ΠΕ ΠΑ ΣΑ ΚΥ
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930


Εγκαίνια: Πέμπτη 22 Ιουνίου 2017
Ώρα Προσέλευσης: 20.00

Είσοδος Ελεύθερη
Καθημερινά 18:00-23:00

Εβδομήντα χρόνια από την εκτόξευση του πρώτου τεχνητού δορυφόρου, του σοβιετικού Sputnik (Спутник-1, Sputnik 1). Εκτοξεύτηκε στις 4 Οκτωβρίου 1957. Φανταστείτε ότι υπήρχε μια εποχή όπου η συχνότερη απάντηση ενός παιδιού στην ερώτηση “τι θα γίνεις όταν μεγαλώσεις;” ήταν “αστροναύτης”. Αν αυτό σας ξυπνάει νοσταλγία, μάλλον γεννηθήκατε πριν το 1970. Αν σας προκάλεσε έκπληξη ή απορία, μάλλον γεννηθήκατε πολύ μετά. Κάποια στιγμή στην πρόσφατη ιστορία όλοι, ακόμη και τα παιδιά, μετατραπήκαμε σε πολύ προσγειωμένους πολίτες. Η αιτία αυτής της μετάλλαξης δεν ήταν, βεβαίως, μόνον το βάλτωμα της διαστημικής έρευνας, η πτώση του Τοίχους του Βερολίνου, το τέλος του Ψυχρού Πολέμου, το τέλος του μοντερνισμού, το τέλος των ιδεολογιών. Ίσως όμως όλα αυτά έπαιξαν τον ρόλο τους στην τελική κατάληξη των πραγμάτων.

Ξεκινώντας από τις Η.Π.Α., πέρασε τόσο στη λαϊκή φιλολογία, όσο και στη βιβλιογραφία ο όρος Εποχή του Διαστήματος [Space Age], ένας όρος που συμπίπτει χρονικά, συνδέεται ή ακόμη και ταυτίζεται, με τον όρο Ατομική Εποχή [Atomic Age], έναν όρο που, προφανώς, αφορά στην εποχή που προσδιορίζεται από την ατομική βόμβα στη Χιροσίμα και την επακόλουθη φοβία για την ολοκληρωτική καταστροφή, κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου. Η Ελλάδα δεν είχε, βέβαια, ποτέ διαστημικό πρόγραμμα, ούτε και ατομική ή πυρηνική ενέργεια ή σχετικά όπλα. Την εποχή που η κούρσα της εξερεύνησης του Διαστήματος βρισκόταν στο απόγειο της εκκίνησής της από τις δύο Υπερδυνάμεις της εποχής του Ψυχρού Πολέμου, η Ελλάδα προσπαθούσε να επουλώσει τις πληγές του Εμφυλίου Πολέμου που την είχε καταβαραθρώσει. Παρόλα αυτά, όπως μαρτυρούν δεκάδες έντυπα παραδείγματα της εποχής, η ταλαίπωρη Ελλάδα συμμεριζόταν το διαστημικό όραμα όσο οποιαδήποτε χώρα του πλανήτη εκείνης της εποχής, πλούσια ή φτωχή, στ' αριστερά ή τα δεξιά του Σιδηρού Παραπετάσματος. Όπως και σε οποιαδήποτε άλλη χώρα, τα πρότυπα του Αστροναύτη/Κοσμοναύτη, του Διαστημοπλοίου, του Ρομπότ και, λίγο αργότερα, του Ηλεκτρονικού Υπολογιστή απλώθηκαν στις επιστημονικές συζητήσεις, τη δημοσιογραφία, τη μαζική κουλτούρα.

Μια νέα τέχνη έπρεπε να δημιουργηθεί. Το όραμα μιας τεχνολογικής τέχνης θα πάρει, αρχικά, τη μορφή μιας ηλεκτρικής και στη συνέχεια μιας ηλεκτρονικής τέχνης. Αν, διεθνώς, οι πειραματισμοί εικαστικών έργων με τον ηλεκτρισμό θ' αποδώσει καρπούς ήδη πριν από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο με έργα όπως αυτά του Laszlo Moholy Nagy, στην Ελλάδα αυτό θ' αργήσει πολύ. Ουσιαστικά η πρώτη χρήση του ηλεκτρισμού στην ελλαδική τέχνη θα έρθει από τις μηχανές προβολής των κινηματογράφων και από την προενίσχυση των οργάνων και των μικρόφωνων στην ελαφριά μουσική. Στα εικαστικά, μια σειρά καλλιτεχνών από τη δεκαετία του '60 και μετά, θα κερδίσουν το χαμένο χρόνο με γρήγορους ρυθμούς.

H έκθεση θα ερευνήσει ουτοπικές εφαρμογές και τεχνολογίες του μέλλοντός (τους) στους τομείς της Μουσικής (Ξενάκης, Λογοθέτης, Χρήστου, Μαμαγκάκης, Αδάμης,...), των Εικαστικών (Takis, Παντελής Ξαγοράρης, Γιώργος Ζογγολόπουλος, Κωστής Τριανταφύλλου, Μίνως Αργυράκης,...), του Κινηματογράφου και της Αρχιτεκτονικής και της Πολεοδομίας.

Μίνου Αργυράκη, Τάκη, Παντελή Ξαγοράρη, Βαλέριου Καλούτση, Γιώργου Ζογγολόπουλου, Θανάση Ρεντζή, Μάνθου Σαντοριναίου, Κωστή Τριανταφύλλου, Κωνσταντίνου Δοξιάδη, Γιάννη Χρήστου, Ιάννη Ξενάκη, Ανέστη Λογοθέτη και άλλων

Η έκθεση θα συνοδεύεται από βιβλίο (επιμ. Κωνσταντίνου Βασιλείου, Θανάση Μουτσόπουλου) από τις εκδόσεις Ασίνη.

Διοργάνωση: Euromare
Γενική Επιμέλεια: Θανάσης Μουτσόπουλος
Βοηθός Επιμελήτρια: Ήλια Μπούρα
Επιμέλεια Αρχιτεκτονικού Τμήματος: Νίκος Πατσαβός
Επιμέλεια Μουσικού Τμήματος: Νεκτάριος Παπαδημητρίου
Επιμέλεια Βιντεοτέχνης: Νεφέλη Δημητριάδη

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο e-daily.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Aναδρομική έκθεση του Δημήτρη Α. Φατούρου στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του ΜΙΕΤ
Τέχνες Πριν 8 εβδομάδες
ΜΙΕΤ-ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣαπό 06/09 έως 05/110
H Αθήνα του 1917 στο Μουσείο Μπενάκη
Τέχνες Πριν 10 εβδομάδες
ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗαπό 15/09 έως 12/115
2η Art Thessaloniki International Contemporary Fair
Τέχνες Πριν 12 εβδομάδες
HELEXPOαπό 23/11 έως 26/11
Διεθνής Έκθεση Αφίσας: Αφιέρωμα στον Toulouse‑Lautrec
Τέχνες Πριν 13 εβδομάδες
ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗαπό 28/09 έως 12/113,5
Ο Van Gogh και τα έργα του ζωντανεύουν στην Αθήνα!
Τέχνες Πριν 15 εβδομάδες
ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣαπό 07/11 έως 05/03
Reassembly: Από το Tinos Quarry Platform στο ΙΤΗΠ
Τέχνες Πριν 16 εβδομάδες
ΤΗΝΟΣαπό 05/07 έως 31/10
Φωκίων Ρωκ: Ο γλύπτης και το αρχείο του
Τέχνες Πριν 20 εβδομάδες
ΑΘΗΝΑαπό 06/06 έως 28/100
Pale: oμαδική εικαστική εγκατάσταση
Τέχνες Πριν 22 εβδομάδες
ΑΘΗΝΑαπό 23/05 έως 30/120
Ο θρύλος της Μαρία Κάλλας αναβιώνει στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
Τέχνες Πριν 23 εβδομάδες
ΙΔΡΥΜΑ Β & Μ ΘΕΟΧΑΡΑΚΗαπό 15/05 έως 29/10